5. februar 2014

Nå blir det andre boller... :)

Etter å ha vært uten bakst ei stund - sia jul ;) så fant jeg ut at jeg ville prøve ei ny oppskrift på boller. Angrer ikke et sekund - disse ble kjempegode.
Har derfor lyst til å dele oppskriften med dere - her er nemlig sukker erstattet med Steviosa - med andre ord; 0 kalorier. Og speltmel - som er mye sunnere enn hvetemel :)
Disse blir det flere av :)



150 gr smør
4 dl melk
3 ss steviosa sukker
600 gr speltmel fint
1 ts salt
2 ts kardemomme
1 pose tørrgjær
Ca 1 dl rosiner om du ønsker
""""""""""""""""""""""""""""""""""
Smelt smøret i en kjele, tilsett melken, lunkes i kjelen, og rør inn steviosaen godt. 
Tilsett mel, salt, kardemomme og tørr gjær i den lunkne væsken.
Eltes ~ og la nå deigen heve godt, gjerne 3 kvarter til en time.
Trill ut bollene, settes på bakebrett m/papir, og la dem heve godt igjen, ca 30-40 min.
Pensle gjerne med egg om ønskelig.
Stekes på 220 grader ca 10-15 min - følg med for ovner kan være litt forskjellig.
Lykke til! :)

******************************************
Ellers har jeg litt tråder å feste, lapper å hekle, sy sammen skuldre, 
sy glidelås i kjeldress, strikk kluter, strikk babypose.....etc.
OL står for døren, da er det trivelig med håndarbeid også ;)

Ha ei fortsatt god uke!

Pst; kan sikkert bytte ut speltmelet med hv.mel om ønskelig :)


4 kommentarer:

  1. Freistar med slike bollar, dei ser lekre ut!

    SvarSlett
  2. Det nærmer seg fastelaven. Ser luftige og gode ut. Heilt nytt ord for meg, steviosa-- ?!?! MÅ sjekkast opp!

    SvarSlett
  3. Eg har aldri vore noken ekspert på gjærbakst, men denne oppskrifta skal prøvast ! Ha ein fin dag !

    SvarSlett
  4. Hei!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett