10. oktober 2014

Bynestrøyen

Jippi, da er Bynestrøyen ferdig. 
Byneset ja, det er ei bygd tett utenfor Trondheim - også kjent for sine mange gårder.
Tilbringte noen dager der som lita - var faktisk i ei lita sidegate på Spongdal at jeg fikk min aller første sykkel, hmm, rart å tenke på... :)

Vel, tilbake til trøyen - den er datert helt tilbake til 1860-årene ;)  
Og grunnen til at det nederste partiet er ensfarvet, er fordi før i tiden puttet de trøya ned i buksen.
Jeg strikket den i Raumas Tumi,  som er 50% ull og 50% alpakka.
Originalen er ubleket, marineblått og rustrødt, men i ei bygdebok er den beskrevet som svart, rød og hvit.
Veldig grei og strikke, men, må innrømme at heretter skal slike gamle mønstre virkelig finleses - og bilder studeres. For her viste det seg at det var mønster oppå skulderen som knapt vises på no bilde - og med de ekstra turene jeg fikk til garnbutikken (pga div) så ville det fortsatt blitt for lite garn til akkurat det mønsteret. 
Men joda - godt fornøyd, og veldig behagelig på :)



Brukte 8 hvite, 4 brune og 1 blått nøste


Måtte ha noe annet å pusle på - innimellom strikking av striper,
så jeg la opp 370 masker i Erle, et nydelig garn fra Dale.
Strikket vel 12 cm med bare riller, felte av.
Det ble ca 2,50 meter langt - skikkelig godt og mykt oppi halsen! :)


Sort og sølv.

**************************************************************
Da skal jeg finne frem heklekrok og strømpepinner og ta kveld.
Og ja, lenge siden konkurranse også, kanskje på tide å finne på noe igjen :)
Trivelig å blogge litt igjen - blir litt mer i blogglandia fremover nå :)
Ta godt vare på deg selv der ute ~ og mange tusen takk for hilsninger, jeg leser alt,
det skal DU vit, jeg setter stor pris på det :) Kos deg så godt du kan; det er fredag!!

GOD HELG!





13 kommentarer:

  1. Det ble en nydelig genser. Sikkert veldig god og myk i det garnet. Artig med slike gamle mønster. Og en fin hals også.

    SvarSlett
  2. Så fin genseren vart ferdig, er j så heldig at eg har både sett, klappa og beundra den under vegs. Synd at du kom så skeivt ut med garn, godt du fekk kjøpt meir. Eg likar fargevalet ditt godt, harmoniske og fine!

    Sjalet ser deilig ut, godt å surre mange gonger rundt halsen, alt etter kor kaldt det er! Eller kor "stæsja" du skal vera!

    Så kjekt at du vil blogge meir! Kosar meg alltid med å lese bloggane dine. Du må ha ei riktig god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, så koselig nytt bilde av deg :) takker og neier Åshild

      Slett
  3. For en stilig genser! Fikk lyst til å strikke maken sporenstreks, men har visst altfor mye på gang allerede. Flott skjerf også! Jeg kom hjem fra Kreta i går, og jeg merker at det har blitt høst i løpet av de to ukene jeg har vært på ferie. Du kan i alle fall møte høsten godt forberedt.

    God lørdagskveld fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Så trivelige linjer å lese :) ja her i landet er nok høsten kommet nå Ingunn - kjekt å ha litt varme klær, så enig :)

      Slett
  4. Ååååå for en lekker kofte!
    Skikkelig flott-likte farge koboen veldig godt ;)

    Koselig blogg har du også, så nå kan eg legge
    til en ny en på lista mi ;)

    Kos deg og ha en herlige kwell ;)
    Klem Vibbedille ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertelig takk snille du :) har vært en del på sia di jeg også, mye flott!! :)

      Slett
  5. Kjempeflott... så fint... jeg liker genseren.
    Herlig er mønsteret. Fantastisk har du strikkt.
    Ha en fin kveld. Hilsener fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertelig takk for de varme ordene Viola :)

      Slett
  6. Fin genser med herlige farger og flott mønster!

    SvarSlett
  7. Hei, kjempefin genser👍🧡Lurer på hvem som har dette mønsteret? Husfliden?

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh guri, jeg har ikke sett denne, beklager så mye... Det er Husfliden, Rauma-mønster. Håper du har funnet det ut før jeg ga lyd da 💕

      Slett