11. januar 2013

Prøv disse :)

Her om dagen, mens jeg ventet på bussen hjem, fant jeg ut at jeg sku stikk innom Kremmerhuset og kikke litt.
Shoppet ikke det helt store, men det jeg falt for var kjeksutstikkere som var sommerfugl og snøkrystall.
Og nå måtte jeg jo prøve dem :)

Tok ei oppskrift jeg lagde til jul - men, gjorde som mor anbefalte meg en gang, nemlig byttet ut en del av melmengden med melis - og gjett om det gjorde susen! :)
De ble kjempegoode, lett og sprø :)
Ugleformen er også flittig brukt, blir så passe store kjeks - kjøpt hos Traktøren i Trondheim.

Her er oppskriften, kalles Vaniljekaker, og er opprinnelig fra Allers nr 47/-12.

225 gr smør
200 gr sukker
2 egg, store
400 gr hvetemel, men, her tok jeg 100 gr melis & 300 gr mel
2 ts vaniljesukker (jeg tok toppede :))
1 ts bakepulver
1/2 ts salt

Rør smør og sukker hvitt, og rør inn eggene, ett om gangen
Bland det tørre, rør det så inn i kremen.
Legg deigen kjølig en time ell to.
Kjevle ut deigen ca 2-3 mm tykkelse, stikk ut kjeks og legg på plate m bakepapir.
Sett gjerne brettet kjølig liten stund før steking.
Så, midt i ovnen ved 180 gr ca 10 min - de skal være lys gylne.
Avkjøl litt på platen før de legges på rist

Lykke til! :)
Pst, jeg måtte forresten gjemme boksene i går kveld, dere skjønner vel hvorfor..... :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar